Dit digitale liv forandres

Dit digitale liv forandres

Vi lever og ånder digitalt. Faktisk gør vi det så grundigt, at det er svært at forestille sig, at det ikke altid har været sådan. Hele vores digitale tilværelse har også ændret den måde, vi møder ny teknologi og markedsføring på. Derfor giver det mening at se lidt på, hvad vi kan forvente i 2015.

1. En ny digital virkelighed – og teknologi, du kan tage på
Afstanden mellem online og offline bliver mindre. Derfor er de små sporingsenheder - kaldet beacons - der giver dig, og den der har opsat dem, specifik information om alt det, du befinder dig i nærheden af, allerede et område, hvor blandt andet Apple satser stort.
En beacon kan eksempelvis opsættes ved et kunstværk på et museum, og når du nærmer dig med museets app på din mobil, får du automatisk en beskrivelse af værket på telefonen. Det er intelligent vidensformidling, og anvendelsesmulighederne er uendelige.
Beacons syet ind i skitøj har længe været brugt til at spore ofrene for en lavine.
Der er ret stor social modstand mod eksempelvis Googles briller med indbygget computer og kamera, Google Glass, fordi du uden at vide det pludselig kan se dig selv streamet ud på internettet.
De fleste er dog enige om, at smart-ure, forbundet til mobiltelefonen får et stort 2015. På samme måde vil tøj med indbyggede hovedtelefoner, ”tatoveringer”, der via kroppens sved genererer elektricitet til din mobil, eller sportsarmbånd, der med små stød minder dig om at du bør bevæge dig, blive mere almindelige. Og vi kender jo tankegangen og teknologierne. Tænk bare på de gamle digitalure med indbygget lommeregner.

2. Data – det er (og bliver) stort
Markedstal, big data og analyser af, hvad du søger og køber, vil også vokse i betydning. Kommunikations- og marketingfolk vil derfor bruge de store mængder data til i højere grad at tale med os forbrugere – i stedet for hen over hovedet på os.
Software, der kan udnytte din færden på nettet og din omtale af bestemte søgeord, vil også vinde mere og mere indpas. Dem, der forstår at udnytte de store mængder data, vil klare sig bedre end dem, der ikke mestrer disciplinen.

3. Video er den nye ostemad
Vi er gået kolde i det klassiske fjernsynskiggeri med termokanden på kakkelbordet og tv-stationer, der vil bestemme, hvad vi skal se hvornår.
Vi elsker vores mobiler og tablets, og selv vores biografvaner er under pres, fordi vi nemt og mobilt kan se serier, nyheder, tv-udsendelser og film, når det passer os.
Det kaldes for snack-tv, hvor vi lige napper en lille bid hist og pist. Lidt ligesom ostemaden inden sengetid. Det er hyggeligt.
På samme måde bruger flere og flere virksomheder video for at nå ud til deres kunder. Videoer med indbygget brand value og emotionel kommunikation forklarer ting langt bedre end tekst og billeder.
How-to-videoer om alt mellem himmel og jord (der vel at mærke kan engagere dig som forbruger), får også en større rolle på marketingbudgettet, spår jeg.

4. Hej du!
Vi vil gerne høre på dem, der har noget på hjerte. Og kan du selv skabe indhold, som andre får lyst til at dele eller kommentere, øges din digitale karma automatisk. Det handler om at skabe indhold, som inspirerer os at blive længere et bestemt sted på nettet. Så får vi nemlig lyst til at købe mere, vores loyalitet øges, og vi bliver mere tilfredse kunder. Derfor vil du få henvendelser på en meget mere personlig måde end tidligere.

5. Grå, digital støj
Jo mere du forsøger at finde det, du leder efter på nettet, jo mere får du øjnene op for, hvor meget støj der er. Men måske har vi allerede set begyndelsen på enden af det.
Flere medier er nemlig begyndt at publicere såkaldte long-reads, historier som er længere end avisartikler, men kortere end bøger. Google har set skriften på væggen og har sat en mærkat på indhold, der indeholder mindre end 200 ord.
Det kaldes thin content, og to nye algoritmer er sat i verden for at kategorisere og rangere tyndt indhold som ”dårlig kvalitet”.

6. Direkte til dig
Vi efterlader os et hav af spor. En enkelt søgning efter vinterstøvler, hårfjerning eller skiferie, og din Facebook-væg er pludselig fyldt med reklamer for det samme. Lidt skræmmende ikke…? Men det er også en mulighed for at undgå støj og kun modtage information, som du er interesseret i.
Du ledte jo rent faktisk efter nye vinterstøvler, ikke? For virksomhederne er dine digitale fodspor guld værd. Selvom vi hader reklamer, synes vi alligevel godt om de reklamer, der opfylder nogle af vores behov.
Derfor forventer jeg, at virksomhederne næste år vil sætte endnu flere penge af til annoncering på nettet. For din skyld, naturligvis.

7. Håndholdte indkøb
Vi bruger flere og flere penge med vores telefon i hånden. Se bare Danske Banks gigantiske succes med MobilePay.
Flere eksperter spår, at vores brug af mobile enheder vil overgå de bærbare og stationære computere allerede næste år. Det betyder, at mere handel flytter over på nettet.
I Danmark har halvdelen af befolkningen ifølge Post Danmark købt gaver på nettet. Og vi bliver flere. Derfor vil du opleve, at de mobile teknologier kommer til at gennemsyre stort set alt.
Det er blevet en parallel virkelighed, et sted til fordybelse, uddybning og nørden igennem på den store klinge. Hvis vi mennesker ikke kunne lide det, var det aldrig blevet så stort. Derfor vil alt, hvad der rimer på mobil og internet vokse.
Det hele er muligvis nemt at hade. Men også meget nemt at elske.

AF JAKOB NORGARRD MORTENSEN
Bragt i NORDJYSKE 16. januar 2015.


...