Klar til 30 % stigning i julesalget?

Klar til 30 % stigning i julesalget?

Danskerne er vilde med at shoppe julegaver på nettet - er I klar til at tage jeres andel af salget?

Sidste år slog julehandlen på nettet igen rekorder med svimlende 1,2 mia. ifølge undersøgelser foretaget af FDIH (Foreningen for Dansk Internet Handel). Det svarede til 30 % stigning siden 2012. Danskerne er vilde med at shoppe julegaver på nettet, og intet tyder på, at julehandlen bliver mindre i år – men er I klar til at tage jeres andel af milliarden?

Med den rette planlægning og eksekvering af julekampagnen garanterer vi, at I får endnu mere omsætning ud af julesalget i år end sidste år. Vent ikke til december, men start allerede nu med at forberede julen. Så kan du forære din chef en pakke med flotte omsætningstal i julegave.

Her er Combines opskrift på et godt julesalg på nettet:

1. Start med at finde guld i dine webdata
Statistikkerne fra sidste års juleperiode afslører, hvor I tjente og tabte penge, og disse statistikker skal du bruge til at sikre, at I tjener flere i år. Kig især på, hvordan jeres kunder fandt frem til jeres produkter: Kom de fra søgemaskiner, sociale medier eller andre trafikkilder, som I kan gøre mere ud af i år? Hvordan klikkede de sig rundt på jeres site, og hvilke ord skrev de i jeres søgefelt? Købte de varerne med det samme, de fandt dem, eller gemte de dem i indkøbskurven til senere? Brug denne viden til at yde en ekstra god kundeservice i år og få flere glade julekunder.

2. Google afslører tendenserne
Vidste du, at søgninger på ordet ”julegaver” begynder at stige allerede i september, og at søgninger på ordet ”ønskeliste” stiger allerede i oktober. Google Trends kan fortælle dig dette, så du kan være på forkant, når dine kunder begynder at lede efter julegaveønsker. Du vil jo gerne have, at jeres produkter kommer med på ønskelisten, ikke?

3. Lav en julekampagneplan – planlæg, planlæg, planlæg
Sæt dig ned nu og skriv en udførlig julekampagneplan, som indeholder alle de aktiviteter, der skal ske online i forbindelse med julesalget i år: Hvilke ord skal I ranke højt på i søgemaskinerne, og hvad skal du have udført for at opnå dette? Hvornår sættes julekonkurrencen i gang, og hvad kan du gøre for at sprede den lidt mere? Hvornår skal du udskifte bannere og budskaber på forsiden? Tænk alle scenarier igennem, som kan øge aktivitetsniveauet i juleperioden, og lav så meget af arbejdet nu som overhovedet muligt.

4. Tilpas til juleadfærden
I oktober og november måned laver kunderne ønskelister, mens de i december måned er på jagt efter julegaverne og bliver mere og mere stressede. Så hvordan kan du først inspirere og hjælpe dem til at få alle deres ønsker ned på en liste, som de kan sende til familien, og bagefter gøre det let for dem at købe de gaver, som de skal give? Jo lettere, du gør det for kunderne, des mere er de tilbøjelige til at komme igen næste år – og så har hele indsatsen i år båret ekstra meget frugt.

5. Forbered din e-mail kampagne nu
E-mailen er stadig den mest kosteffektive salgskanal, der findes, men også den mest ressource-krævende i en travl juletid. Der bliver sendt alt for få e-mails ud med tabt omsætning til følge. Begynd derfor allerede nu med at planlægge og skrive e-mail kampagnerne: Hvilke e-mails vil være gode at sende til en kunde, der har tilmeldt sig en julekonkurrence? Og hvilke skal ud, hvis en kunde efterlader en indkøbskurv med varer i uden at købe dem? De fleste nyhedsbrevssystemer kan opsætte automatiske e-mail flows, så e-mailene kommer ud af sig selv, mens du pisker rundt og ordner andre vigtige ting.

Skal vi hjælpe dig med at få det optimale ud af julesalget i år?
Kontakt os og hør, hvad vi kan gøre for jer.

Thomas Bro
Forretningschef, E-handel og Content Management
Tlf. 22 55 53 52
E-mail: tbr@combine.dk


...