Case - Nationalparkerne

Nationalparkerne

Tekst og billeder kan ikke konkurrere med oplevelser i virkelighedens foranderlige natur, der dufter, lever og larmer. Dog kan en ny app berige oplevelser i naturen ved at inspirere til anderledes aktiviteter, afsløre uudforskede pletter og være fundament for nye oplevelser.

Kunde

Nationalpark Mols Bjerge og naturområdet Skjern Å dal, Trillemarka-Rollagsfjell naturreservat i Norge og Fegenområdet i Sverige.

Teknologi

  • iPhone app
  • Android app
  • GPS & augmented reality
  • Offline kortfunktion
  • Workshops

Resultat

DNature gør det muligt for de besøgende – uanset alder – at opleve naturen på helt andre præmisser end tidligere. App’en leverer både nyttige informationer og underholdende aspekter i én og samme løsning, og er med til at forlænge gæsternes oplevelse, så den rækker ud over det fysiske besøg i parken. Det er ligeledes med til at sandsynliggøre et genbesøg.

Præmis

En række nordiske nationalparkområder ønsker at få udformet en app, der kan fungere som en elektronisk guidebog til seværdigheder i naturen. App’en skal sikre, at besøgende finder relevante informationer og får en positiv og udbytterig oplevelse i naturen.

Udfordring

Nationalparkerne og hele den omkringliggende natur gemmer på en masse spændende historier og viden, som de besøgende ikke får glæde af. Primært fordi der ikke har været fokus på at formidle dem, hvor de opleves bedst, nemlig i samspil med naturen, men også grundet mangel på involvering af de besøgende. Så hvorledes formidler vi alle de spændende historier og giver gæsterne mulighed for at opleve parkerne og attraktionerne på en ny og spændende måde?


Indsigt

Brugernes stiller i dag langt større krav til involveringsgraden i brugen eller købet af et givent produkt – især hvad oplevelsesprodukter angår. De vil sammensætte deres egen oplevelse ud fra egen interesser og dertil kommer, at oplevelserne skal have substans. Det skal være nyttigt og sjovt på samme tid.

Løsning

Combine udvikler mobilapp’en DNature for Nationalparkerne, der formidler landskabets historier og viden på en måde som inspirerer, levendegør og inddrager brugeren gennem oplysning, leg og læring.

DNature er unik for hvert naturområde. Grundelementer og menustruktur er gennemgående, men nationalparkerne kan individualisere app’en med egne ruter, interessepunkter (Points Of Interest), skattejagte, vidensindhold, quizzer osv.

Brugeren får nemmere ved at navigere på stedet med kortfunktionalitet, intuitiv 3D-visning og listevisning af stedets forskellige attraktioner. Ydermere har app’en et leg og lærings-lag, der udfordrer brugeren med skattejagt og quizzer. På denne måde bliver app’en også særdeles interessant over for målgruppen børn og unge. Endvidere kan brugeren populært sagt tage oplevelsen med hjem. Brugeren opretter sin egen profil – eller logbog som det hedder i app’en, og gemmer billeder og steder, som gav noget særligt til lige netop ham eller hende.

Combine står for både konceptudvikling, app udvikling, usability og grafisk design samt for markedsføring af app’en i form af plakater, stickers, flyers og landing pages.



...