Metal Ligaen

Ny platform samler ishockeyligaen

LØSNINGEN INDEHOLDER

UI & Design / Umbraco / Frontend udvikling 

Jerry Yu 201932 Unsplash

Nyt site løfter niveauet

Den danske ishockeyliga, Metal Ligaen, er den næstmest populære sportsliga i Danmark målt på tilskuerantal. For at udnytte denne unikke, kommercielle position var der brug for Danmarks nye ishockeyportal, der løfter ligaen til et højere niveau. 

Metalligaen Responsive Mockup
UDFORDRINGEN

Fælles portal og eget klubsite i én løsning

De ni klubber i den danske Metal Ligaen samt Danmarks Ishockey Union havde tidligere hvert sit website i forskellige systemer og af forskellig kvalitet. Der var derfor store udfordringer med at formidle oplevelsen af ishockey ud til den store målgruppe blandt både unge og ældre ishockeyfans i Danmark. Combine fik lov at udarbejde et bud på, hvordan man som ishockeyliga kan samarbejde om et nyt, fælles website med individuelle nyhedssites, der formidler alt det nye om favoritholdet og samtidig løfter det kommercielle til et nyt niveau – i én og samme løsning.

Det er  første gang, at en dansk sportsliga arbejder med en fælles portal, der forener både nyheder, informationer og billetkøb ét og samme sted. Med den nye portal giver vi tilskuerne den optimale service og samler alle aspekter af vores liga ét sted.
Thomas Bjuring Kommerciel chef, Danmarks Ishockey Union
Metalligaen Pirates Mockup

Banebrydende løsning, der forener billetsalg, nyhedsportal og klubsites

Konceptet

Combines løsning til Metal Ligaen er lavet i tæt samarbejde med søsterselskabet Venue Manager og ganske enkelt banebrydende inden for dansk sport. Det er første gang, at en hel liga arbejder sammen på tværs af klubber om billetsalg, nyhedsportal og en fælles webløsning som her. Det er med til at flytte hele mindsettet om sportsbranchen som en fragmenteret størrelse.

Med den fælles portal følger et stort kommercielt potentiale over for tilskuere, partnere og sponsorer - i form af en løsning med et stort antal brugere og derved øget synlighed for sponsorer og partnere, engagerende indhold for ishockeyfans samt kort vej til køb af billetter og merchandise.

For at understrege det store fokus på brugerne har Combine videreudviklet den eksisterende Metal Liga Livescore til et nyt design. Det er et markant løft for brugere, der følger kampene på mobilen. Specielt denne feature er bredt efterspurgt af ishockeyfans landet over, så de nemt og hurtigt kan følge alle kampe i spillerunden.

Klubbernes sites har samme look som hovedsitet, så ligaen fremstår som et samlet brand – til stor værdi for ligaen og hver enkelt partner. ”Det giver os uanede muligheder på den kommercielle front og samtidig mulighed for at skræddersy et stærkt produkt til tilskuerne, som er vores vigtigste kunder i dagligdagen”, siger kommerciel chef i Danmarks Ishockey Union, Thomas Bjuring.

Metalligaen Mobile Mockup
Teknisk setup

Løsningen er udviklet i Umbraco CMS som en multisite-løsning med et hovedsite og ni sub-sites efter samme skabelon, beriget med klubbernes individuelle farver og logo. Det er muligt at nedarve indhold i form af nyheder og video mm. fra hovedsitet direkte ned på klubbernes egne domæner, således der altid er ny og opdateret information om favoritholdet.

Der er ligeledes oprettet flere forskellige redaktørroller, således klubbernes egne ansatte kan skrive nyheder, der kun omhandler deres egen klub, oprette egne landingpages, ændre i menuen osv.

Endelig er der udviklet en kompleks Livescore løsning, der sender data direkte ude fra ishockeyhallerne via et API og opdaterer brugeren i real-time på, hvad der sker i den enkelte kamp i tekst og statistik – til stor gavn for ishockeyfolket i Danmark og til inspiration for andre sportsgrene både herhjemme og på europæisk plan.