Swedavia

Designtilgang som afsæt for Wayfinding i svenske lufthavne

LØSNINGEN INDEHOLDER

UX / UI & design / Softwareudvikling

Swedavia Case Airport From Above 1920X1080
Udfordringen

Gøre livet lettere for rejsende i Sveriges lufthavne 

Swedavia, som driver ni svenske lufthavne, ønsker at forbedre rejseoplevelsen og inspirere de rejsende til at benytte lufthavnens tilbud i ventetiden før afgang. I samarbejde med MapsPeople har Combine udviklet en digital, indendørs Wayfinding-platform til rejsende i Swedavias lufthavne.  

Brugergrænsefladen får en rating som “Excellent” på den standardiserede System Usability Scale (SUS).

Task Completion, altså hvor mange opgaver, brugerne kunne gennemføre på platformen, er 97 %, hvilket er langt over det acceptable niveau på 80 %

Konceptet

En bedre rejseoplevelse

Som et slags pilotprojekt, med målsætning om at udbrede konceptet til øvrige lufthavne, er der opsat et antal trykfølsomme skærme i Stockholms Arlanda Airport – og der arbejdes bende på at opsætte flere på trafikale knudepunkter. 

Formålet med skærmene er at optimere vejvisningen vej og herigennem skabe tryghed ved at give den rejsende sikkerhed for, hvordan rejsen skal foregå. Derfor får brugeren bl.a. oplyst rute- og tid til gate, der opdateres i realtid for at afspejle kø-forhold undervejs, f.eks. i forbindelse med security. Andre positive effekter ved løsningen er derfor også, at den supplerer og aflaster den personlige service – og flere passagerer når deres fly.

Endelig har skærmene til formål at informere den rejsende om lufthavnens forskellige spise- og shoppingmuligheder, og inspirere til at tilbringe ventetiden på en mere behagelig måde end at vente ved gaten. Man kan derfor også få vist rute- og gåtid til yndlingsbaren, den veganske restaurant eller herretøjsbutikken.  

Så der er ikke kun information og inspiration at hentemen også konkrete instruktioner til at finde lige præcis det, man leder efter.

Platformen omfatter bl.a. interaktive, søgbare kort (fra MapsPeople), flydata, information om butikker og spisesteder og en boarding pass-scanner.

Swedavia Case 3X Screens Mockup
Proces

Forud for udvikling af løsningen gik en omfattende UX-baseret research-proces, der dels byggede ovenpå en eksisterende undersøgelse af kundeadfærd, og samtidig indbefattede indsamling af en stor ngde viden.  

Vores research-processen omfattede bl.a.:  

  • Gennemgang af lufthavnens fysiske indretning for at bestemme trafikale knudepunkter og touchpoints for rejsende 
  • Heldags workshops med udvalgte lufthavnspersonale 
  • Gennemgang og implementering af eksisterende data om kundeadfærd, herunder passager-personaer
  • Walkaround i lufthavnen med forskellige medarbejdergrupper for at skabe en fælles forståelse for de rejsendes udfordringer  


Også i designprocessen har forskellige fagligheder fra lufthavnen været involveret. Det har 
bl.a. resulteret i justeringer i tilgængelighed for kørestolsbrugere for at sikre en optimal oplevelse for de stående og siddende passagerer.  

Andre eksempler på indsigter i forløbet var, at det pga. skærmstørrelsen er svært at foretage en fritekstsøgning. Derfor understøttes brugeren på andre måder, der imødekommer en nemmere interaktion i søgeprocessen, eksempelvis ved at præsentere søgeforslag og et klart informationshierarki. Ved at implementere animationer, der trækker brugerens opmærksomhed hen mod de rette interaktionselementer, blev det gjort nemmere at forstå ruten til gaten, hvis den gik over flere etager.   

Den færdige løsning har gennemgået brugertests og scorer en rating som “Excellent” på den standardiserede System Usability Scale (SUS). Task Completion – altså hvor mange opgaver, brugerne kunne gennemføre på platformen – var 97 %, hvilket er langt over det acceptable niveau på 80 %. Løsningen efterlever dermed alle krav til brugervenlighed og tilgængelighed. 

Swedavia Case Home Mockup
Swedavia Case Food Mockup
Swedavia Case Departures Mockup