AI og mulighederne i kunstig intelligens har været højt på dagsordenen i mange virksomheder de sidste to år. Og med god grund. For teknologien er både banebrydende og har et stort forretningsmæssigt potentiale.
Men hvor giver det mening at anvende teknologien? Hvordan? Og hvad stiller det af krav til forretningen? De spørgsmål udfordrer i mange virksomheder og er ofte den største barriere for at stemple ind i AI-agendaen.
I denne artikel deler jeg mine perspektiver på, hvor AI har et oplagt potentiale for at drive strategisk udvikling i kerneforretningen.
5 områder med AI-potentiale i kerneforretningen
1. Vedligehold og monitorering af forretningskritisk data
Med AI-teknologi kan vedligehold og monitorering af forretningskritiske master data automatiseres. Her kan AI standardisere jeres dataformater, så konsistensen i data sikres på tværs af systemer og andre datakanaler.
Samtidig giver AI mulighed for at monitorere, identificere og rette fejl fx dubletter, inkonsistente formater og forældede oplysninger. Det styrker nøjagtigheden og pålideligheden i data og reducerer samtidig antallet af manuelle arbejdsgange i forbindelse med datavedligehold.
2. Validering af variable data
Forsyningskæder er en af de mest oplagte kandidater til AI-optimering, fordi AI gør det muligt at validere store mængder data på meget kort tid. Her kan AI fx være med til at sikre, at jeres data er korrekte og konsistente, selvom de indeholder fluktuerende parametre som valutakurser, råvarepriser og andre variable faktorer.
AI kan også hjælpe jer med at sikre, at data overholder gældende standarder og reguleringer fx i forhold til compliance og industrispecifikke standarder.
3. Optimering af salgsprocesser
AI åbner døren for en ny grad af personalisering i salgsprocessen. Ved at analysere historiske og volatile data kan AI kortlægge mønstre i indkøbsadfærd for den specifikke kunde. Det giver jer mulighed for at identificere salgspotentialer såsom mersalg eller krydssalg, som ellers nemt kunne have været overset.
Med indgående indsigt i salgsprocesserne kan jeres salgsstrategier gøres langt mere effektive, ligesom indsigten kan anvendes til at forbedre forsyningskædens effektivitet ved at forudsige efterspørgsel, optimere lagerbeholdning og planlægge logistik, inden behovet opstår.
4. Overvågning af forretningskritiske systemer
Cyberangreb og andre uforudsete hændelser udgør en både aktuel og alvorlig trussel mod virksomheder uanset sektor og størrelse. Med AI-teknologi har I mulighed for at styrke virksomhedens robusthed over for udefrakommende trusler.
Teknologien giver mulighed for at analysere store mængder data i realtid og identificere mønstre og usædvanlige aktiviteter, der kan indikere, at I er ramt af et cyberangreb. Det giver mulighed for hurtigere at identificere og isolere truslerne, inden de for alvor lammer forretningen.
5. Forudsigelse af fremtidige behov
AI-teknologien giver mulighed for at forecaste på fx service og vedligehold. Ved at kombinere data om materialer, levetid og salgstidspunkt kan teknisk vedligehold, opdateringer og service gennemføres på forkant, inden skaden er sket.
Det styrker kunde-leverandørforholdet, fordi det mindsker potentielle frustrationer, som et nedbrud, der kunne have været forudset, ville forårsage. En velimplementeret forecasting på produkter eller services giver færre uforudsete udgifter, mindre nedetid og øger samtidig effektiviteten på produktet.
AI stiller nye krav til digitaliseringsgraden og datakvaliteten i kerneforretningen
Potentialerne i at implementere AI-teknologi som en del af kerneforretningens strategiske udvikling er store. Men AI stiller samtidig nye krav til digitaliseringsgraden i kerneforretningen. For AI oplæres på data, og derfor er datakvalitet og datatilgængelighed helt afgørende for at kunne udnytte potentialerne. I praksis betyder det, at klare sammenhænge mellem systemer og sikring af kvalitet på tværs af datatyper er første step, når I begynder at orientere jer mod AI i forretningsudviklingen.