Digitalt bureau i Aalborg og Skanderborg
Micro moments

Micro moments

Vores tilværelse som mennesker kan beskrives som sekventielle, små øjeblikke. Kontekst, intention, interaktion og meget andet er afgørende for udfaldet af alle disse øjeblikke. Nogle øjeblikke er næsten uden betydning, mens andre får stor betydning for, hvorledes vi lever vores liv og træffer vores valg. 

Kommercielt handler ”Micro Moments” derfor om at være til stede på alle vigtige tidspunkter og steder, hvor disse afgørende små øjeblikke opstår, som har betydning for valg af produkt, services eller oplevelse. 

Det er ikke nok at have fokus på at skabe en god købsoplevelse eller have effektiv markedsføring. Hele brugerrejsen (Customer Journey) og alle dens kontaktflader (Touch Points) skal skabe en samlet oplevelse (User Experience).

Dette kræver en helt ny, mere helhedsorienteret (Omni Channel) tilgang til kunderne og købsprocessen. Desuden kræver det ny teknologi, og særligt smartphones har skabt grundlaget for de services og den tilstedeværelse i de rigtige og vigtige øjeblikke. 

Nogle øjeblikke får stor betydning for valg.

Særligt Google har i de seneste to år arbejdet meget på at finde og beskrive forbrugerens ”Micro Moments”, og de opdeler disse øjeblikke i 4 kategorier:

  • I-want-to-Know moments –søger informationer og inspiration
  • I-want-to-Go moments - søger lokal virksomhed og købemuligheder
  • I-want-to-Do moments – søger instruktion og vejledning
  • I-want-to-Buy moments – søger af afslutte købet

Disse fire kategorier af små øjeblikke er alle kendetegnet ved, at de indeholder en intention, en kontekst og en øjeblikkelighed, som man skal forstå, før man kan skabe en service eller en kommunikation, som faktisk gør en positiv forskel for brugeren i det enkelte situation.

Det er kombinationen af forståelsen for mennesker og teknologi, som kan skabe de ”Micro Moments”, som kan skabe de services og den kommunikation, som i sidste ende kan sikre, at kunden køber dit produkt.

Lars Bojer Kanstrup

For mere information:

Lars Bojer Kanstrup
Kommerciel direktør & partner