Antallet af klik er ikke så vigtigt, som du tror

Antallet af klik er ikke så vigtigt, som du tror

18. september 2018   /   Skrevet af: Simon Rosenqvist

Alt for mange går op i hvor mange klik eller touch, det kræver for brugeren at gennemføre sin ønskede handling. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har hørt om 3-kliks-reglen, eller “der er for mange klik - der skal være færre klik”, eller “Steve Jobs sagde jo for øvrigt en gang…”. Alle sammen udsagn der stammer fra en falsk antagelse om, at den bedste brugeroplevelse eller mest effektive arbejdsgang opnås ved at have det færreste antal klik.

Lad mig sige med det samme; at reducere antallet af klik alene hjælper ikke på disse ting. Det må aldrig være et mål i sig selv at minimere antallet af klik! For nogle kan det virke kontraintuitivt, at flere klik kan give en bedre brugeroplevelse - men det er ikke desto mindre, det jeg vil påstå i dette lille skriv.

Men førend jeg springer ud i det, vil jeg dog gerne anerkende, at bekymringen om antallet af klik har rod i gode hensigter - nemlig tanker om brugeren. Det kan godt være, at tankerne er falske antagelser, men i det mindste bliver der tænkt på brugerne, og det er altid en god start.

 

Der er forskel på klik!


Nogle klik er nemme og andre svære for brugeren. Bare fordi jeg fjerner ét klik fra en sammensat handling eller brugerrejse, er det ikke sikkert, at den samlede oplevelse føles nemmere. Tværtimod kan oplevelsen føles mere krævende og uoverskuelig med færre klik. Det kan f.eks. skyldes, at brugeren tvinges til at skulle forholde sig til flere ting på én gang, fordi man har “sparet” et klik væk.

Det er klart, jeg argumenterer ikke for at tilføje klik uden mening og formål. Jeg argumenterer for at betragte løsningen fra et bredere og mere holistisk perspektiv end blot antallet af klik. Det er vigtigere, at løsningen har den rigtige informationsarkitektur, hierarki og brugerrejse, der giver den bedste samlede brugeroplevelse, end at alt kan klares med 1-2 klik.

 

Hvorfor er antal klik ikke så vigtigt at fokusere på?

Så længe brugeren føler og kan se, at han for hvert klik kommer tættere på sit mål og samtidig har en god idé om, hvad det næste skridt er (dette kan illustreres på utallige måder), så har han ikke noget imod at klikke sig igennem en længere proces. Hvis du har designet en løsning, hvor du guider brugeren gennem en præcis defineret rejse, så vil det stort set altid være at foretrække, fremfor en løsning hvor brugerne selv skal tænke for meget, selvom det foretages med flere klik.             

 

Hvordan gør man så det?

Én måde at gøre det på er at bryde den informationen eller de handlinger, som brugeren skal forholde sig til, ned i mindre stykker og præsentere dem over flere steps for at undgå at overdynge brugeren med meget information i ét step. Det kalder man med et engelsk fagterm for progressive disclosure.

På denne måde behøver brugeren kun at forholde sig til 1-2 handlinger pr. step, hvilket gør ham i stand til bedre at forstå og overskue, hvad han skal og hvordan han skal gøre det. Hvis man dertil tilføjer en veldesignet og informativ progress status, der viser brugeren, hvor han er i processen og hvor kort han har til målet, så vil han fortsætte med at klikke sig igennem din løsning, indtil han når målet. Når brugeren selv igangsætter en handling og aktivt klikker sig igennem en løsning, giver det ham en følelse af kontrol - selvom vi nøje har designet rejsen til at guide ham igennem.

 

Analogier er altid gode til at illustrere eksempler

Jeg læste engang en god analogi, der forhåbentlig kan være med til at oplyse alle klik-tællerne. 

Forestil dig at cykle op ad en stejl bakke. For at komme op til toppen er det nødvendigt at køre i et lavt gear - det gør hvert tråd i pedalerne lettere, men du skal træde lidt flere gange for at nå toppen. Ved at bryde turen ned i lettere pedaltråd, kan jeg stadig komme i mål uden problemer. 

Lad os oversætte analogien til design af digitale løsninger. For at gøre nogle handlinger og opgaver lettere at forholde sig til og udføre for brugeren, bliver de nødt til at klikke lidt mere, fordi vi bryder processen ned i flere steps. På samme måde som cyklisten ikke tæller sine pedaltråd, så tæller brugeren heller ikke sine klik. Han vil bare gerne nå hans mål og det kan man lige så godt gøre nemt for ham. Husk på, at det ikke er klikket, der er den svære opgave (det kan selv min 1 år gamle søn finde ud af). Det er den information, som brugeren skal forholde sig til og den handling han skal udføre, som kan være den svære opgave.

Dette gode eksempel stammer fra en dansk kommunes hjemmeside, som jeg besøgte for at ansøge om et nyt pas. Selv om jeg, som bruger, skal igennem 6 steps og derfor en del klikkeri (GISP!) før jeg når mit mål, så er jeg ret fortrøstningsfuld, fordi jeg kan se, hvad rejsen kræver af mig. Jeg kan tydeligt se, hvor jeg er i processen og hvor meget jeg mangler. Informationen og handlingerne er brudt ned i små overskuelige steps, som er nemme for mig at forholde mig til. De kunne i stedet have valgt at smide al informationen på én side; det er trods alt relativt nemme spørgsmål, såsom hvilken slags pas jeg ønsker at ansøge om, oplysninger om højde, kontaktinformation, hvor jeg vil have taget pasfoto henne, tidsbestilling og betaling. Men det vil blot have gjort processen mere uoverskuelig og måske var det endt med, at det var nemmere at undvære det pas og bare blive hjemme i ferien!

Har du også en arbitrær og magisk grænse for, hvor mange klik du vil udsætte dine brugere for, eller vil du hellere fokusere på vigtigere ting som en god informationsarkitektur og den rette brugerrejse?
Stop med at fokusere på antallet af klik - dine brugere fokuserer ikke på det!

Nyheder