CPQ og digitale salgsprocesser

I mange B2B-virksomheder er salgsprocesser komplekse og forbundet med håndholdte arbejdsgange. Med en CPQ-platform kan I digitalisere salget - fra den indledende tilbudsgivning til den endelige godkendelse.

Vej bugter sig gennem skovstykke
To kvinder sidder sammen foran computerskærm Hænder På Computertastatur

Optimer jeres salgsproces med et CPQ-system

I mange virksomheder har en salgscyklus mange iterationer fra den første indledende dialog til en aftale kan lukkes. I praksis betyder det, at processen er håndholdt på tværs af forskellige brugerflader – telefon, excel, mail, CRM og ERP.

Med en CPQ-platform digitaliserer, ensretter og effektiviserer vi jeres salgsproces. I en CPQ-platform – eller tilbudsplatform, som den også kaldes – integrerer vi realtidsdata fra kernesystemer som CRM, ERP og PIM i en applikation, som kan håndtere salgsprocessen fra start til slut.

Hænder Skriver På Tastatur

CPQ - kombineret salgsværktøj og kundeportal

Tilbudsplatformen kan være både et salgsværktøj og en kundevendt platform. I applikationen kan I opsætte tilbud, tilgå købshistorik og oprette nye varetyper, som efterfølgende opdateres automatisk i fx CRM.

Udover den interne effektivisering og værdiskabelse giver en tilbudsplatform også mulighed for at aktivere et nyt værditilbud i forretningen i form af en kundeportal. For datagrundlaget i applikationen skaber fundament for at kunder kan logge ind og tilgå tilbud, se købshistorik og dokumentation, og ikke mindst gennemføre en transaktion – fx foretage en genbestilling af varer eller booke en serviceaftale.

To mennesker kigger på mobiltelefoner

En skræddersyet tilføjelse til eksisterende kernesystemer

I anerkendelse af at mange B2B-salgsprocesser er svære at passe ind i en standardapplikation, er det ofte vores anbefaling, at en tilbudsplatform skræddersyes, så den matcher den enkelte virksomheds individuelle behov og arbejdsgange. Det sikrer relevans og nem tilpasning, når der fx opstår nye kundebehov eller nye produkttyper skal tilføjes et sortiment.

For skal en CPQ-platform være værdiskabende, skal den matche forretningslogik og forretningens eksisterende systemer og arbejdsprocesser – ikke omvendt.

To Softwareudviklere Kigger På Kode På Skærm

Implementering af CPQ-software

En skræddersyet CPQ-applikation udvikles ovenpå jeres eksisterende system- og datagrundlag. Platformen er som udgangspunkt en applikation, der udveksler data mellem virksomhedens eksisterende kernesystemer via et dataudvekslingslag.

I Combine har vi ofte udviklet tilbudsplatformen som en applikation på et fundament af et PIM-system og et dataudvekslingslag med integration til ERP og CRM.

Derfor er den rette system- og dataarkitektur også helt afgørende, når I skal implementere en skræddersyet CPQ-software, der ikke bare er en standardiseret tilføjelse til jeres CRM.

Læs om dataarkitektur

Sådan skaber CPQ værdi

Processen, som CPQ-softwaren hjælper med at håndtere, udføres i mange virksomheder manuelt pr. mail, telefon eller på papir – og dernæst med manuel indtastning uden historik og mulighed for måling af konvertering. Med en CPQ-platform kan processen optimeres, data analyseres og fejl minimeres.

Person arbejder ved bærbar computer

CPQ-platformens værdi for kunden

For kunden giver en CPQ-platform et samlet overblik over historiske og aktuelle tilbud. Det hele foregår bag ét login, som giver adgang til både dokumentbibliotek, ordrehistorik, genbestilling og kommunikation/support. 

En anden fordel ved at benytte CPQ som salgsværktøj er, at kunden får mulighed for at ønske nye varer i tilbud, som I efterfølgende har mulighed for at acceptere eller afslå.

Hånd Skriver Note

Værdiskabelse for forretningen

CPQ-platformen giver virksomheden et samlet overblik over salgsproces og tilbudsgivning og en mere ensartet proces på tværs af sælgere. CPQ hjælper jeres sælgere med at bygge tilbud og registrere dem automatisk, hvilket reducerer fejl og forbedrer processen, når flere sælgere er involveret, eller der er udskiftning i medarbejdere.  

Med digitalisering af salgsprocessen i en CPQ-platform øges det historiske datagrundlag for evaluering og optimering af tilbudsgivning, ligesom der automatisk kan genereres salgs- og indkøbsordrer på baggrund af de ordrer, der lander i tilbudsplatformen. Det reducerer fejl og antallet af manuelle indtastninger.

Ligesom kunderne kan anmode om at få nye varer i tilbud, kan I også kombinere eksisterende varer fra jeres PIM-system og nye varer på kundeforespørgsel i ét samlet tilbud.

Læs mere om PIM

Combine Jan 2024 2041

Hvad betyder CPQ?

CPQ står for Configure, Price, Quote og er de funktioner, som en CPQ-software indeholder. Configure indebærer at konfigurere og tilpasse produkter og tilbud, price omfatter prissætning, prisgivning og eventuelle rabatter, mens quote er den sidste del af processen, hvor der genereres og sendes et tilbud til kunden. 

Med de funktioner er CPQ en Proposal Management Software. Det er et værktøj, der benyttes til at digitalisere et område af kundeinteraktioner, som ofte er komplekst og afhængig af data fra flere forskellige omkringliggende systemer som fx PIM, ERP og CRM.

CPQ-platformen henter og udstiller automatisk data fra de omkringliggende systemer i en struktureret form, så kunde og sælger til enhver tid har de bedste forudsætninger for at handle med hinanden og dokumentere processen undervejs. 

Vil du høre mere om mulighederne med en CPQ-platform?

e.Image.Name
Jonas Haldrup Nielsen

Partner og seniorkonsulent
+45 6016 3459
jhn@combine.dk

e.Image.Name
Nichlas Sauer Storgaard

Partner og forretningskonsulent
+45 2330 8023
nss@combine.dk