Indsigt

Var du digital nok, da krisen ramte?

Af Jakob Nordstrøm, Digital forretningsudvikler

Det bliver ikke sidste gang, vi rammes af en verdensomspændende krise. Derfor skal der ske en ny digital omstilling hos virksomhederne, og det er trods krisen nu, der skal investeres i virksomhedens digitale fremtid.

Corona-krisen har tydeliggjort, at den digitale omstilling i Danmark ikke i høj nok grad har været tilstrækkelig eller den rette for den globaliserede verden, vi lever i.

De fleste små og mellemstore virksomheder i Danmark har de senere år gennemgået en digital omstilling. De har fået automatiseret en masse processer, og de har lavet en række digitale strategier for kommunikationen internt og eksternt med kunder og samarbejdspartnere. Men for mange virksomheder har Corona-krisen skabt et behov for at nytænke den digitale strategi. Arbejdsgange og kommunikationsmetoder har vist sig ikke at være tilstrækkelige i den nye situation, som landet står i lige nu.

Fysiske butikker har pludselig fået travlt med at stable en webshop på benene for at sikre, at de fortsat kan sælge deres varer. Andre virksomheder har fået øjnene op for, at de er nødt til at ændre den digitale kommunikationsform blandt medarbejderne og ved møder med vores samarbejdspartnere, så de står bedre rustet ved lignende situationer i fremtiden. For vi skal regne med, at det ikke er sidste gang, vi får behov for hurtigt at kunne omstille vores arbejdsgange.

For langt de fleste virksomheder i Danmark vil der være et “før Corona-krisen” og et “efter Corona-krisen”. Og mange virksomhedsledelser vil i disse dage trække vejret dybt ind og forberede sig på at skulle i gang med endnu en digital omstilling. For det er faktisk i krisetider, at det giver mest mening at investere penge i virksomhedens fremtid.

Vi skal nemlig ikke forvente, at dette bliver sidste gang, Danmark som del af en globaliseret verden kan blive ramt af lignende kriser. Det behøver jo ikke kun at være verdensomspændende epidemier, som kræver en hurtig tilpasning af virksomhederne. Mindre kan sagtens få lignende konsekvenser for dansk erhvervsliv. Vi har i nyere tid oplevet både økonomiske og politiske kriser, som har spændt ben for mange virksomheder. Og derfor er danske virksomheder nødt til at blive bedre til hurtigt at omstille sig til nye situationer.

Et af de bedste værktøjer til dette er en øget og skarpere digital strategi:

  • Den interne og eksterne kommunikation skal være mere overskuelig og lettere tilgængelig for alle medarbejdere.  
  • Det skal ikke kun være muligt for kunderne at handle i din fysiske butik, men også online.  
  • Du skal kunne tilbyde flere måder at afsætte dine varer på, hvad enten du laver hel- eller halvfærdige menuer som takeaway i din restauration, eller du som købmand tilbyder at pakke varerne, så det bliver hurtigt og nemt for kunderne at hente dem hos dig - eller måske ligefrem få dem bragt ud som i gamle dage. 

Enhver omstilling af en virksomhed er en dyr proces. Uanset om det er en omstilling i produktionen, i markedsføringen eller i den digitale tilstedeværelse og kommunikationsformer. Men det vil for langt de fleste være alle pengene værd. Og det er der flere gode grunde til.

Ved at investere i en omstilling af din forretning og en øget digitalisering kan du spare medarbejderne tid og dermed virksomheden penge, eller du kan nå ud til en bredere målgruppe med dine produkter og dermed tjene flere penge. Begge dele vil kunne sikre dig og din virksomhed en bedre bundlinje, og over tid vil det være investeringen værd. Og dermed bliver din udgift til en økonomisk gevinst.